Financiering en Algemene dekkingsmiddelen
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Financiering en Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging 2020 | Begroting na wijziging 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -873 | -848 | -982 |
0.5 Treasury | -90 | 250 | 201 |
0.61 OZB woningen | -404 | -450 | -449 |
0.62 OZB niet-woningen | -240 | -257 | -257 |
0.64 Belastingen Overig | -2 | -57 | -128 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 |
0.8 Overige baten en lasten | -1.149 | -31 | -3 |
0.9 Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | -34 |
Totaal Lasten | -2.758 | -1.393 | -1.652 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 487 | 561 | 941 |
0.5 Treasury | 2.066 | 14.682 | 14.698 |
0.61 OZB woningen | 7.332 | 7.431 | 7.458 |
0.62 OZB niet-woningen | 5.296 | 5.358 | 5.420 |
0.64 Belastingen Overig | 5.026 | 5.026 | 5.031 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 65.362 | 68.623 | 69.043 |
0.8 Overige baten en lasten | 138 | 0 | 0 |
0.9 Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 85.707 | 101.681 | 102.591 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 82.951 | 100.287 | 100.939 |
Totaal toevoegingen | -236 | -14.081 | -14.081 |
Totaal onttrekkingen | 7.985 | 15.171 | 13.249 |
Gerealiseerd resultaat | 90.700 | 101.377 | 100.106 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Gemeentelijke eigendommen | i | 227 | |
Treasury | i | 33 | |
Onroerende zaakbelastingen (OZB)/hondenbelasting | i | 121 | |
Algemene uitkering uit het gemeentefonds | i | 420 | |
Onttrekkingen aan de reserves | i | 1.862 | |
Vennootschapsbelasting | i | 34 | |
Voorziening dubieuze debiteuren | i | 72 | |
Diverse kleine verschillen | i | 38 | |
Subtotaal | 2.039 | 768 | |
Totaal saldo verschillen Programma 10 | -1.271 |
Gemeentelijke eigendommen
In 2020 is het pand Netstraat 1 in Enspijk verkocht. Na aftrek van de boekwaarde resulteert er een resultaat van 258.000 euro. De andere kosten op dit taakveld zijn 31.000 hoger dan begroot. Het besluit tot verkoop in het college heeft plaatsgevonden op 24 november 2020. Verwerking heeft niet plaats kunnen vinden in de tweede bestuursrapportage 2020 maar zal nu enerzijds voor het wegvallen van de huuropbrengst en anderzijds voor het vervallen van de kosten opgenomen worden in de 1e bestuursrapportage van 2021. Conform het collegebesluit zal de netto-opbrengst ingezet worden voor de taakstelling 'incidentele verkopen gronden en gebouwen' binnen West Betuwe Financieel in evenwicht
Treasury
Het verschil bij treasury is als volgt opgebouwd:
Begroting 2020 na wijziging | Realisatie 2020 | Verschil | |||||
Bankkosten | 23.250 | 21.167 | 2.083 | ||||
Beheerkosten SVN leningen | 0 | 12.106 | -12.106 | ||||
Naheffingsaanslagen Belastingdienst | 0 | 17.733 | -17.733 | ||||
Werkelijke rentelasten | 1.214.269 | 1.212.697 | 1.572 | ||||
Werkelijke rentebaten | -204.343 | -209.776 | 5.433 | ||||
Rentetoevoeging voorziening afkoopsommen begraafplaatsen | 35.271 | 35.271 | 0 | ||||
Werkelijk rentelasten en bankkosten | 1.068.447 | 1.089.198 | -20.751 | ||||
Toegerekende rente aan complexen grondexploitatie | -616.194 | -623.993 | 7.799 | ||||
Toegerekende rente aan overige taakvelden | -392.353 | -381.977 | -10.376 | ||||
Toegerekende rente aan beheerplannen | -174.764 | -174.132 | -632 | ||||
Idem (opslag rente over reserves/voorzieningen) | -358.702 | -349.472 | -9.230 | ||||
Totaal | -473.566 | -440.376 | -33.190 |
---|
Het nadeel wordt vooral veroorzaakt door de hogere beheerkosten van de SVN-leningen en de naheffingsaanslagen BCF en BTW van de Belastingdienst.
Onroerende zaakbelastingen (OZB)/hondenbelasting
2020 | < 2020 | Totaal | |||||
OZB woningen/eigenaren | 7.447.032 | 10.732 | 7.457.764 | ||||
OZB niet-woningen/eigenaren | 3.243.695 | 17.477 | 3.261.172 | ||||
OZB niet-woningen/gebruikers | 2.171.419 | -12.235 | 2.159.184 | ||||
Hondenbelasting | 0 | -769 | -769 | ||||
Bruto opbrengsten verantwoord in 2020 | 12.862.146 | 15.205 | 12.877.351 | ||||
Oninbare en dubieuze vorderingen in 2020 | -53.235 | 31.807 | -21.428 | ||||
Netto opbrengsten verantwoord in 2020 | 12.808.911 | 47.012 | 12.855.923 | ||||
Geraamde ontvangsten 2020 | 12.735.000 | 0 | 12.735.000 | ||||
Verschil | 73.911 | 47.012 | 120.923 |
---|
De werkelijke baten en lasten uit de OZB 2020 wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van 74.000 euro (0,6 procent). Voor de oudere belastingjaren is er sprake van een hogere opbrengst van 47.000 euro ten opzichte van de inschattingen van BSR bij de jaarrekening 2019. Per saldo zijn de opbrengsten 121.000 euro hoger dan geraamd. In deze cijfers is rekening gehouden met de door BSR geraamde oninbare en dubieuze posten.
Algemene uitkering
2020 | < 2020 | Totaal | |||||
Algemene uitkering (exclusief Sociaal deelfonds) | 64.196.982 | 147.285 | 64.344.267 | ||||
Algemene uitkering/Sociaal deelfonds) | 4.698.873 | 0 | 4.698.873 | ||||
In 2020 ontvangen uitkering | 68.895.855 | 147.285 | 69.043.140 | ||||
Geraamde ontvangsten 2020 | 68.624.783 | -1.364 | 68.623.419 | ||||
Verschil | 271.072 | 148.649 | 419.721 |
---|
Per saldo hebben we een voordeel van 420.000 euro op de post Algemene uitkering. De oorzaken hiervan zijn:
1. Taakmutaties
In de decembercirculaire 2020 is een aantal taakmutaties bekend gemaakt die, door de late bekendmaking, niet meer in de begroting verwerkt konden worden. Het betreft hier een COVID-19-compensatie (98.931 euro), een bijdrage voor de aanpak van discriminatie (20.661 euro), de maatschappelijke begeleiding van statushouders (2.370 euro) en een bijdrage van 10.000 euro voor het project Jeugd aan zet. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om de gelden voor COVID-19 en de aanpak van discriminatie voor 2021 beschikbaar te houden.
2. Lagere OZB-inkomensmaatstaf
Voor 2018 is de definitieve OZB-inkomstenmaatstaf vastgesteld. Ten opzichte van de inschatting eind 2019 valt de definitieve korting voor 2018 lager uit. Dit wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door de in 2020 verlaagde OZB-aanslagen die tot een nadeel leiden bij de OZB-opbrengsten. Op basis van de laatste cijfers van BSR worden voor 2019 en 2020 ook lagere kortingen verwacht. Dit leidt tot een totaal voordeel van ruim 224.000 euro.
3. Overig
Daarnaast hebben we door diverse kleine verschillen een voordeel van 64.000 euro.
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Vennootschapsbelasting | Primitieve begroting 2020 | Begroting na wijziging | Realisatie 2020 | ||||
Vermindering voorlopige aanslag 2016 (Geldermalsen) | -14.000 | ||||||
Betaalde Vennootschapsbelasting 2017 (Neerijnen) | 271 | ||||||
Vermindering voorlopige aanslag 2018 (Geldermalsen) | -13.961 | ||||||
Verrekening verlies 2018 (Lingewaal) met aangifte 2019 | -52.928 | ||||||
Te betalen Vennootschapsbelasting 2019 | 170.430 | ||||||
Verrekening verlies 2020 met aangifte 2019 | -56.206 | ||||||
Totaal | 0 | 0 | 33.606 |
---|
Over de jaren 2016 tot en met 2018 hebben we vennootschapsbelasting terugontvangen van de belastingdienst. Voor Geldermalsen was er sprake van teruggaven omdat de gemeente niet Vpb-plichtig bleek. Voor Neerijnen gaat het om een afrekening over 2017.
Voor 2019 wordt rekening gehouden met een Vpb winst van 730.000 euro, waardoor er een bedrag van 170.430 euro aan belasting moet worden afgedragen.
Voor 2020 wordt rekening gehouden met een Vpb verlies van 224.800 euro, waardoor een bedrag van 56.206 euro met de te betalen belasting 2019 kan worden verrekend.
Voor Lingewaal resteerde (nog) een te verrekenen verlies over 2018 van 211.700, waardoor een bedrag van 52.928 euro met de te betalen belasting 2019 kan worden verrekend.
Voorziening dubieuze debiteuren
De voorziening dubieuze debiteuren is geanalyseerd en gebleken is dat deze opgehoogd moet worden met een bedrag van 72.000 euro. Deze voorziening is exclusief de dubieuze debiteuren die voort kunnen komen vanuit de opgelegde aanslagen door de belastingsamenwerking rivierenland (BSR).
Onttrekkingen reserves
In 2020 hebben we minder onttrokken uit de algemene reserve voor de uitvoering van nieuw beleid, omdat er geen uitgaven waren in 2020 op deze projecten. Het betreft de projecten:
- Fietspaden onder de Waalbruggen
- Verkeersontsluiting Geldermalsen-Oost
- Meekoppelkans hinderbeperking spoorbrug
In programma 3 is het voordeel op deze projecten verantwoord. Per saldo is deze afwijking nihil.