Bestuur en Ondersteuning
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Bestuur en Ondersteuning | Begroting voor wijziging 2020 | Begroting na wijziging 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | -4.980 | -5.194 | -5.902 |
0.2 Burgerzaken | -1.533 | -1.635 | -1.562 |
0.4 Overhead | -13.255 | -13.010 | -12.275 |
Totaal Lasten | -19.768 | -19.839 | -19.739 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | 2 | 2.264 | 0 |
0.2 Burgerzaken | 641 | 785 | 651 |
0.4 Overhead | 6 | 169 | 175 |
Totaal Baten | 649 | 3.218 | 826 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -19.119 | -16.622 | -18.914 |
Totaal toevoegingen | -2.157 | -12.166 | -9.896 |
Totaal onttrekkingen | 1.798 | 2.902 | 3.367 |
Gerealiseerd resultaat | -19.478 | -25.886 | -25.443 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Programma 1 Bestuur en Ondersteuning | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Accountantskosten | i | 40 | |
Rekenkamer | i | 46 | |
Ambtsketen burgemeester | i | 20 | |
Raadsinformatiesysteem | i | 18 | |
Inkoopfunctie | i | 67 | |
Inkoopbureau van Regio Rivierenland | i | 21 | |
Organisatiekosten | i | 164 | |
Kantoor (panden en kosten) | i | 151 | |
Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe | i | 43 | |
Burgerzaken | i | 61 | |
Wethouderspensioenen | i | 75 | |
Diverse kleine verschillen | i | 51 | |
Subtotaal | 157 | 600 | |
Totaal saldo verschillen | 443 |
Accountantskosten
Bij de jaarrekening 2019 hevelden we een bedrag over voor de afronding van de controle 2019. Dit bedrag was maar gedeeltelijk nodig voor de controlekosten in 2020, waardoor een voordeel ontstond van ruim 40.000 euro. Voor ontwikkeling en begeleiding van de auditcommissie bij het opnieuw vormgeven van het toezicht door de raad op de financiën van de gemeente wordt voorgesteld een bedrag van 10.000 euro beschikbaar te houden in 2021.
Rekenkamer
In 2020 is nog niet gestart met een rekenkamer. Hierdoor is er een incidenteel voordeel van 45.750 euro. Wel zijn de voorbereidingen gestart maar de uitgaven daarvoor komen in 2021. Voorgesteld wordt het bedrag die reden via budgetoverheveling beschikbaar te houden voor 2021.
Ambtsketen burgemeester
In de Tweede Bestuursrapportage 2020 is een budget van 20.000 euro beschikbaar gesteld voor de aankoop van de ambtsketen. De levering hiervan vindt plaats in 2021 waardoor voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen naar 2021.
Raadsinformatiesysteem
In 2020 hebben we minder uitgegeven aan het raadsinformatiesysteem. Dit bedrag hevelen we via de resultaatbestemming over naar 2021
Inkoopfunctie
Het totaal beschikbaar gestelde budget voor de implementatie van de inkoopfunctie, 315.040 euro loopt van medio 2020 door tot medio 2021. Dat de werkelijke kosten ten opzichte van de geraamde kosten in 2020 lager zijn uitgevallen, wordt naast de COVID-19 omstandigheden verklaard door een latere start als gevolg van de werving en selectieprocedure van de tactische inkoopcapaciteit en van de senior inkoopadviseur tevens contractmanager Sociaal Domein. Het niet aangewende budget 2020 afgerond 67.000 euro hevelen we om die reden over naar 2021.
Inkoopbureau van Regio Rivierenland
De hoger uitgevallen bijdrage van ruim 21.000 euro aan het Inkoopbureau van Regio Rivierenland wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere afname van de contractueel overeengekomen uren voor met name het programma (T)huisvesting en anderzijds door de indexering van de uurtarieven.
Organisatiekosten
In 2020 hebben we minder uitgegeven aan organisatiekosten voor een bedrag van 164.000 euro. De oorzaak hiervan is minder representatiekosten doordat veel activiteiten niet zijn doorgegaan als gevolg van Covid-19. Daarnaast hebben we een onderschrijding op de post vakliteratuur en lidmaatschappen. Ook hebben we minder geld uitgegeven aan verzekeringen doordat we geld terug hebben ontvangen van een tweetal verzekeringen over de jaren 2019 en 2020.
Kantoor
Kantoorpanden
Doordat het gemeentehuis in 2020 minder als werkplek is gebruikt, is ook minder energie (gas/elektra) en water verbruikt. Mede hierdoor en door de zachte winter zijn de kosten 23.000 euro lager uitgevallen. Het verbruik is niet representatief voor de toekomstige situatie, aangezien het gemeentehuis na verbouwing niet vergelijkbaar is met de huidige situatie. Tevens is er een voordeel van ruim 9.000 euro op de schoonmaakkosten dit is het gevolg van de corona maatregelen en het vele thuiswerken, waardoor veel minder frequent schoonmaak van de kantoorruimten noodzakelijk was.
Ook hebben we een onderschrijding op de schoonmaakkosten van de panden van voormalig Neerijnen. Dit budget zetten we structureel in voor de nieuwe huisvesting.
Kantoorkosten
Het voordeel van ruim 87.000 euro is grotendeels het gevolg van de Corona maatregelen en het hierdoor minder op kantoor werkzaam zijn geweest van de medewerkers en bestuurders. De aanschaf van kantoorartikelen en drukwerk was hierdoor beduidend minder. Daarentegen zijn in het kader van de Corona wel meer kosten gemaakt voor de aanschaf van ontsmettingsmiddelen.
Als gevolg van het vele thuiswerken waren ook de kosten voor representatie, consumpties en benodigdheden voor koffie/thee lager.
Anderzijds is er ook minder uitgegeven vanwege de aanstaande verbouwing van Kuipershof 2. Deze uitgaven, evenals de uitgaven aan meubilair en kantoormachines, zijn tot een minimum beperkt.
Bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe
In 2020 heeft de bedrijfsvoeringsorganisatie West Betuwe ongeveer 43.000 euro minder gefactureerd aan de gemeente West Betuwe dan we hadden begroot. We hebben in 2020 de financiële consequenties van de nieuwe verrekensystematiek te hoog ingeschat.
Burgerzaken
Door corona zijn veel huwelijken, vakanties en CBR-examens niet doorgegaan. Hierdoor is er een incidenteel tekort ontstaan van 61.000 euro. In dit bedrag is begrepen 20.000 euro, zijnde 50 procent van de kosten, voor de thuisbezorging van reisdocumenten en rijbewijzen. Het andere deel is ten laste van het fusiebudget gebracht. Voor 2021 zal in de eerste bestuursrapportage een structureel budget worden gevraagd.
Wethouderspensioenen
Het tekort van 75.000 euro komt door een extra storting in de voorziening voor de pensioenen van de voormalige wethouders. Deze storting wordt veroorzaakt door de lage rekenrente waarmee moet worden gerekend en de toegenomen levensverwachtingen.