De gemeente West Betuwe heft de volgende belastingen:
- onroerende-zaakbelasting (OZB),*
- rioolheffing,*
- parkeerbelasting,
- precariobelasting op kabels en leidingen,
- precariobelasting op standplaatsen,
- reclamebelasting,*
- toeristenbelasting.
De heffingen met een * worden door BSR verzorgd. BSR verzorgt ook de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ).
West Betuwe heeft de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen bij het gemeentelijk samenwerkingsverband Afvalverwijdering Rivierenland (Avri) ondergebracht. De belangrijkste taken van Avri zijn de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en grondstoffen, het beheer van openbare ruimte en handhaving. Het algemeen bestuur van Avri stelt jaarlijks de tarieven voor de afvalstoffenheffing vast.
Vergelijking tarieven met de regiogemeenten
Door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) wordt jaarlijks de Atlas van de lokale lasten opgesteld. Een onderdeel van deze publicatie is het inzichtelijk maken van de woonlasten lokale belastingen per gemeente. Hierdoor kan de gemeente vergeleken worden met andere gemeenten. De gemeente met rangnummer 1 heeft de laagste woonlasten in de categorie meerpersoonshuishouden.
Gemeente | Eenpersoons huishouden | Meerpersoons huishouden | Rangnummer | |||
---|---|---|---|---|---|---|
meerpersoons huishouden | ||||||
2019 | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 | 2020 | |
Buren | 817 | 932 | 852 | 971 | 317 | 354 |
Culemborg | 744 | 795 | 779 | 836 | 229 | 258 |
Gorinchem | 653 | 668 | 749 | 768 | 169 | 140 |
Maasdriel | 766 | 815 | 803 | 857 | 260 | 276 |
Neder-Betuwe | 818 | 867 | 855 | 910 | 318 | 331 |
Tiel | 653 | 702 | 744 | 794 | 164 | 189 |
Vijfheerenlanden | 721 | 800 | 803 | 860 | Niet bekend | 283 |
West Betuwe | 901 | 969 | 934 | 1.009 | 352 | 361 |
West Maas en Waal | 800 | 815 | 833 | 850 | 297 | 272 |
Zaltbommel | 785 | 823 | 822 | 865 | 284 | 292 |
Landelijk gemiddelde | 672 | 705 | 740 | 776 |
OZB
De grondslag voor de heffing van onroerendezaakbelasting (OZB) is een percentage van de WOZ-waarde. De WOZ-waarde voor het belastingjaar 2020 is bepaald naar de waarde op waardepeildatum 1 januari 2019.
In de categorie woningen steeg de waarde ten opzichte van waardepeildatum 1 januari 2019 met gemiddeld 6,4 procent. Voor de niet-woningen is sprake van een gemiddelde waardestijging van 2 procent.
Tarieven OZB | 2020 |
---|---|
Woningen | |
OZB eigenarenbelasting | 0,1251 % |
Niet woningen | |
OZB gebruikersbelasting | 0,2225 % |
OZB eigenarenbelasting | 0,2730 % |
De totaal in 2020 gerealiseerde (netto) opbrengst OZB is 114.000 euro hoger dan uiteindelijk begroot. Uitgedrukt in een percentage van de totaal begrote opbrengst is dit 0,9 procent.
Rioolheffing
Binnen de gemeente West Betuwe geldt als maatstaf van de heffing het aantal kubieke meters water dat vanuit het perceel wordt afgevoerd. Het tarief voor de rioolheffing is, conform het uitgangspunt alle belastingen te harmoniseren, voor 2020 berekend op 345 euro per jaar per huishouden, tot en met 500 m3 waterverbruik.
De opbrengst rioolheffing is 518.000 euro hoger dan de raming voor 2020.
Omdat er bij de rioolheffing sprake is van een gesloten financieringssysteem heeft de hogere gerealiseerde opbrengst geen gevolgen voor de jaarrekening 2020.
De rioolheffing mag maximaal kostendekkend zijn en de gemeente West Betuwe streeft ook naar die maximale kostendekkendheid.
Bedragen x € 1.000
Kostendekking rioolheffing | ||
Directe lasten (inclusief rente) | 5.606 | |
---|---|---|
Directe baten (exclusief heffingen) | 24 | -/- |
Netto lasten | 5.582 | |
Toe te rekenen lasten: | ||
Overhead | 638 | |
BTW | 1.412 | |
Totale lasten | 7.632 | 100% |
Opbrengst heffingen | 7.187 | |
Dekking | 94% |
Toelichting:
De rioolheffing leidt niet tot een totale kostendekking. Een bedrag van 445.800 euro aan overheadkosten is niet aan de rioolheffing toegerekend.
Parkeerbelasting
In bepaalde gebieden van West Betuwe geldt de verplichting parkeerbelasting te betalen. Deze belasting wordt gebruikt om de kosten van de parkeervoorzieningen te bestrijden en het parkeren te reguleren.
Kosten naheffingsaanslag
Indien niet of onvoldoende parkeerbelasting op aangifte wordt voldaan, volgt bij controle een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Deze bestaat uit het tarief voor één uur, verhoogd met kosten. Voor 2020 bedroegen deze kosten 64,50 euro.
De gerealiseerde opbrengst parkeerbelasting is 75.000 euro hoger dan de (gewijzigde) begroting. Bij de eerste bestuursrapportage 2020 raamden we teveel af omdat we dachten dat corona meer effect zou hebben op de parkeerbelasting.
Precariobelasting
Kabels en leidingen
Precariobelasting is gebaseerd op artikel 228 van de Gemeentewet. Hierin is geregeld dat "ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, een precariobelasting kan worden geheven".
Afschaffen precariobelasting voor nutsbedrijven.
In 2017 is het wetsvoorstel aangenomen tot afschaffing van de mogelijkheid tot het heffen van precariobelasting op kabels en leidingen van nutsbedrijven. Er geldt een overgangstermijn van vijf jaar. Dit betekent dat in 2021 voor het laatst heffing kan plaatsvinden. In de wet is ook bepaald dat de tarieven zoals die op 10 februari 2016 golden, niet meer mogen worden verhoogd.
De tarieven voor West Betuwe zijn vastgesteld op 3,87 euro per strekkende meter per jaar.
Aanslagen precariobelasting op kabels en leidingen 2020
Voor belastingjaar 2020 is voor in totaal 4.982.412 euro aan precariobelasting opgelegd.
Precario op standplaatsen
Standplaatsen worden ingenomen door ondernemers met bijvoorbeeld een kraam of een verkoopwagen op plaatsen waar geen sprake van een markt is conform de marktgeldverordening. Voor standplaatsen kunnen verschillende heffingen naast elkaar worden geheven, namelijk een precariobelasting voor het in gebruik nemen van gemeentegrond en leges voor de afgifte van een standplaatsvergunning, al dan niet naar tijdsduur. Beiden worden geheven in West Betuwe.
Precariobelasting is een algemene belasting met een onbeperkte tariefstelling. Voor 2020 is het tarief gecorrigeerd met de inflatiecorrectie van 1,5 procent.
Op 29 september 2020 heeft de gemeenteraad naar aanleiding van het initiatiefvoorstel van ChristenUnie en Dorpsbelangen de Verordening op de heffing en de invordering van precariobelasting voor standplaatsen gemeente West Betuwe 2020 met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020 aangepast. De tarieven zijn naar beneden bijgesteld en er is onderscheid gemaakt tussen het innemen van een standplaats voor maximaal 4 uur of meer dan 4 uur. Daarnaast is er geen tarief meer per m2 ingenomen gemeentegrond, maar een vast tarief per standplaats.
Reclamebelasting
Binnen West Betuwe wordt enkel reclamebelasting in de kern van Geldermalsen geheven. Deze reclamebelasting werd in 2017 op verzoek van de ondernemers ingevoerd. Afgesproken is dat de opbrengsten na aftrek van de perceptiekosten via een aparte subsidieverordening in een ondernemersfonds worden gestort. Vanuit dit fonds worden collectieve evenementen, promotieactiviteiten en feestverlichting gefinancierd, evenals activiteiten voor het versterken van het centrumgebied en het verbeteren van het vestigingsklimaat.
Het tarief bedroeg in 2020, net als in 2019, minimaal 350 euro en maximaal 1.000 euro per vestiging.
Toeristenbelasting
Eigenaren van campings, hotels, pensions enzovoort moeten toeristenbelasting betalen en zij rekenen die door aan degenen die bij hen verblijven. Dit zijn nooit inwoners van de gemeente.
West Betuwe heft toeristenbelasting voor een verblijf met overnachting. Dit betekende een uitbreiding van de toeristenbelasting voor voormalig Neerijnen. In 2019 is daar voor het eerst toeristenbelasting geïnd. Het tarief is gebaseerd op een gewogen gemiddelde van Geldermalsen en Lingewaal en vastgesteld op 1,05 euro per persoon per overnachting.
Het tarief bedroeg in 2020, net als in 2019, per overnachting 1,05 euro per persoon.