Baten en lasten

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’

Er zijn een aantal verschillende begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen, volgens de Commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Omschrijving

Onrechtmatig, telt niet mee voor oordeel

Onrechtmatig, telt wel mee voor oordeel

1. Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten

X

2. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie) regelingen

X

3. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn

X

4. Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd

X

5. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend

X

6. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt

6a. Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

X

6b. Geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

7. Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren

7a. Jaar van investeren

X

7b. Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

Begroting na wijziging

Realisatie 2020

Begrotingsafwijking

Programma

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

1. Bestuur en Ondersteuning

1.987

-2.417

-430

-111

-2.970

-3.081

-2.098

-553

-2.651

2. Veiligheid

49

-6.909

-6.860

177

-5.642

-5.465

128

1.267

1.395

3. Verkeer, Vervoer en Waterstaat

1.273

-13.696

-12.423

1.625

-7.143

-5.518

352

6.553

6.905

4. Economie

6.614

-7.325

-711

8.838

-8.305

533

2.224

-980

1.244

5. Onderwijs

937

-5.528

-4.591

621

-4.839

-4.218

-316

689

373

6. Sport, Cultuur en Recreatie

1.069

-9.208

-8.139

1.108

-8.918

-7.810

39

290

329

7. Sociaal Domein en Volksgezondheid

15.016

-50.886

-35.870

14.490

-49.974

-35.484

-526

912

386

8. Duurzaamheid en Milieu

13.348

-14.593

-1.245

14.177

-15.093

-916

829

-500

329

9. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing

12.291

-14.662

-2.371

15.052

-15.812

-760

2.761

-1.150

1.611

10. Financiering en Algemene dekkingsmiddelen

101.681

-1.393

100.288

102.592

-1.653

100.939

911

-260

651

Subtotaal

154.265

-126.617

27.648

158.569

-120.349

38.220

4.304

6.268

10.572

Kosten overhead

1.231

-17.422

-16.769

937

-16.735

-15.798

-294

687

393

VPB

0

0

0

0

-34

-34

0

-34

-34

Totaal saldo baten en lasten

155.497

-144.038

10.879

159.508

-137.117

22.388

4.010

6.921

10.931

Toevoegingen/ onttrekkingen aan reserves

1. Bestuur en Ondersteuning

2.902

-12.166

-9.262

3.367

-9.896

-6.528

465

2.270

2.736

2. Veiligheid

66

0

66

66

0

66

0

0

0

3. Verkeer, Vervoer en Waterstaat

6.544

-5.652

892

2.020

-5.876

-3.856

-4.524

-224

-4.748

4. Economie

28

-38

-10

0

-38

-38

-28

0

-28

5. Onderwijs

694

-396

298

556

-396

160

-138

0

-138

6. Sport, Cultuur en Recreatie

938

-1.352

-414

728

-1.401

-673

-210

-49

-259

7. Sociaal Domein en Volksgezondheid

2.723

-1.476

1.247

1.517

-1.476

41

-1.206

0

-1.206

8. Duurzaamheid en Milieu

3.656

-5.882

-2.226

3.579

-5.882

-2.303

-77

0

-77

9. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing

30

-1.000

-970

0

-1.000

-1.000

-30

0

-30

10. Financiering en Algemene dekkingsmiddelen

15.171

-14.081

1.090

13.249

-14.081

-832

-1.922

0

-1.922

Subtotaal mutaties reserves

32.752

-42.042

-9.289

25.081

-40.046

-14.963

-7.670

1.997

-5.672

Gerealiseerde resultaat ten opzichte van de begroting na wijziging

5.259

 

Er is een kostenoverschrijding aan de lastenkant bij de volgende programma's:

Programma 1 Bestuur en ondersteuning

De kostenoverschrijding komt door de betaling van de uittreedsom aan Avres. Deze hogere kosten compenseren we door hogere baten (dekking vanuit fusiebudget). Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

Conclusie: er zijn geen onrechtmatigheden binnen dit programma geconstateerd.

Programma 4 Economie

De kostenoverschrijding komt door de uitgaven aan de grondexploitaties van de bedrijventerreinen. De hogere kosten compenseren we door hogere baten (verkoopopbrengsten). Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

Conclusie: er zijn geen onrechtmatigheden binnen dit programma geconstateerd.

Programma 8 Duurzaamheid en Milieu

De kostenoverschrijding komt door de uitgaven aan de post riolen, afval en begraafplaatsen. Deze hogere kosten compenseren we door hogere baten (toevoegingen aan voorzieningen). Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

Conclusie: er zijn geen onrechtmatigheden binnen dit programma geconstateerd.

Programma 9 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing
De kostenoverschrijding komt door de uitgaven aan de grondexploitaties van de woningen. De hogere kosten compenseren we door hogere baten. Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

Conclusie: er zijn geen onrechtmatigheden binnen dit programma geconstateerd.

Programma 10 Financiering en Algemene dekkingsmiddelen
De kostenoverschrijding komt door het afboeken van de boekwaarde van het pand Netstraat te Enspijk. Deze hogere kosten compenseren we door hogere baten (verkoopopbrengst van dit pand dat 258.000 euro hoger is dan de boekwaarde). Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

Conclusie: er zijn geen onrechtmatigheden binnen dit programma geconstateerd.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 09:41:31 met de export van 07/14/2021 09:29:47