Programma's

Duurzaamheid en Milieu

Wat heeft er gespeeld?

Afvalverwerking Rivierenland (Avri)

  • Het algemeen bestuur heeft het evaluatieonderzoek naar invoering van het nieuwe inzamelbeleid afgerond en met de raden besproken.   
  • De COVID-19 maatregelen hebben voor Avri de volgende consequenties gehad:
    • Handhavers zijn deels ingezet voor gemeente specifieke handhavingsverzoeken met betrekking tot coronamaatregelen. De reguliere uren handhaving op de afvalverordening zijn hierdoor voor de eerste helft 2020 lager dan begroot.  
    • Extra transport, inzet medewerkers, toezicht  en aanvullend de inzet van verkeersregelaars bij de milieustraten.
    • Extra tijdelijke brenglocatie/milieustraat voor het zuidoostelijke deel van de regio gehuurd.
    • Opbrengsten grondstoffen zijn aanzienlijk lager dan begroot. Met uitzondering van papier. De afzet van het ingezamelde papier heeft meer geld opgebracht dan begroot.
    • De Avri-organisatie heeft in de laatste maanden van 2020 te kampen gehad met een fors aantal coronabesmettingen onder haar personeelsleden. Dit had grote gevolgen voor de personele bezetting. Ondanks deze problemen is Avri wel in staat geweest om de reguliere ophaalroutes conform planning uit te voeren.
  • In november zijn bestuurlijke afspraken gemaakt met de provincie ten aanzien van de planning en kosten rondom de overdracht van de stortplaats. De financiële consequenties van dit uitstel van de overdracht stortplaats worden in 2021 verder uitgewerkt. De afspraken met de Provincie zijn vastgelegd in de Statenbrief van 8 december 2020 en bevat de volgende onderdelen:
  1. Er worden geen uitspraken over het tijdstip van overdracht gedaan gedurende een periode van 10 jaar. In 2031 zal de provincie, na overleg met de Avri-gemeenten, een besluit nemen -op basis van de wet Milieubeheer- wanneer de overdracht gaat plaats vinden. De Avri-gemeenten gaan er hierbij vanuit dat de overdracht op langere termijn pas gaat plaatsvinden.
  2. Zolang de stortplaats niet overgedragen is, dient er uiterlijk elke 10 jaar een geactualiseerd nazorgplan te liggen.
  3. Zolang de stortplaats niet overgedragen is, worden de jaarlijkse werkzaamheden die uit het actuele nazorgplan volgen (conform vergunning), uitgevoerd voor rekening en risico van Avri. De provincie kan Avri hierbij ondersteunen en controleert of de werkzaamheden zijn uitgevoerd.
  4. Zolang de stortplaats niet overgedragen is, zijn eventuele calamiteiten voor rekening en risico van Avri.
  5. Zolang de stortplaats niet overgedragen is en de datum van overdracht niet bekend is, zijn zowel Avri als gemeenten er mee akkoord dat de inspecteur voorlopige aanslagen oplegt waarbij het bedrag niet onderbouwd kan worden door een vastgesteld en doorgerekend nazorgplan.
  6. Jaarlijks gaan Avri en de provincie in overleg over de nazorg (over technische en juridische aangelegenheden), bestuurlijk (over ontwikkelingen en de verwachtingen voor de komende jaren), en financieel (over het opgebouwde weerstandsvermogen in relatie tot het risico en het reeds overgedragen doelvermogen en over de voorlopige aanslagen).
  • Rondom de maatwerkopdracht voor IBOR-taken hebben drie aspecten een rol gespeeld:
    • De geplande werkzaamheden zijn conform het DVO en binnen het budget uitgevoerd (positief resultaat: ongeveer 110.000 euro). De samenwerking tussen Avri en gemeente was goed.
    • De corona-maatregelen maakte het vervoer van de medewerkers naar de werkplek lastig, maar het heeft voor Avri, de uitvoering van de werkzaamheden en het resultaat weinig tot geen consequenties gehad.
    • De DVO is geactualiseerd voor 2021 en er is overeenstemming over de werkbegroting.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 09:41:31 met de export van 07/14/2021 09:29:47